A
Magyar Nemzeti Bank feladatai
A
Magyar Nemzeti Bank szerepe
A
Magyar Nemzeti Bank (MNB) feladatai a szerepéből is fakadóan
rendkívül szerteágazóak, továbbá széles eszköztár áll
rendelkezésére ahhoz, hogy fellépjen a pénzügyi fogyasztók
védelmében.
Az
MNB ugyanis ellenőrzi a pénzügyi szolgáltatók működését azok
létrehozásától egészen a megszűnésükig, eközben pedig
folyamatosan felügyeli működésüket. Így például ahhoz, hogy
egy bank megkezdje tevékenységét, eleve külön engedély
szükséges. Az engedélyezés mellett a másik fontos eszköz az
ellenőrzés, ennek során az MNB azt vizsgálja, hogy a pénzügyi
szolgáltatók betartják-e a rájuk vonatkozó szabályokat, azokat
megfelelően hajtják-e végre. Ezzel együtt piacfelügyeleti
funkcióval is bír, amely azt a célt szolgálja, hogy a fogyasztók
számára ne nyújthassanak semmilyen szolgáltatást azok a
pénzpiaci szereplők, amelyek a szükséges feltételeknek nem
felelnek meg vagy például engedéllyel nem is rendelkeznek. Az
ilyen szolgáltatókkal való szerződéskötés ugyanis rendkívül
nagy kockázatokat hordoz az ügyfelekre nézve. Esetükben ugyanis a
szolgáltató nagy valószínűséggel nem felel meg azoknak a
kritériumoknak, amelyek egyébként elengedhetetlenek például egy
bank esetében.
Egy
példával illusztrálva: a bankok, amelyek hitel és pénzkölcsön
nyújtásával foglalkoznak, ma legalább kettőmilliárd forint
induló tőkével alapíthatóak csak, ez a szükséges engedély
előfeltétele. Ekkor tehát hatalmas vagyontömeg áll a cég
mögött, aminek egyik alapvető funkciója, hogy ha veszélybe kerül
a fogyasztók bankba befizetett pénze, akkor egyfajta garanciát
nyújtson arra, hogy azt visszakapják. Ugyanakkor ez nincs így egy
olyan szolgáltató esetében, amely esetleg szintén a kölcsön
ígéretével bíztatja a fogyasztókat, ugyanakkor nem rendelkezik a
Magyar Nemzeti Bank működési engedélyével.
Végül,
de nem utolsósorban a Magyar Nemzeti Bank rendkívül fontos
pénzügyi fogyasztóvédelmi feladatkörrel is bír. Ezt a feladatot
úgynevezett fogyasztóvédelmi eljárás révén látja el, amelynek
célja újfent többrétű.
Az
MNB ugyanis így ellenőrzi azt, hogy a pénzügyi szolgáltatók
valóban betartják-e a fogyasztóvédelmi előírásokat,
tisztességes feltételekkel reklámozzák-e termékeiket, illetve,
hogy nem vezetik-e félre a fogyasztókat ennek során megtévesztő
információkkal. Emellett nagyban előmozdítja a pénzintézeti
ügyfelek jogorvoslati lehetőségeit, hogy a pénzügyi szolgáltató
akár több millió forintos jegybanki bírsággal is számolhat
akkor, ha a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) kezdeményezi az
MNB-nél fogyasztóvédelmi eljárás megindítását, mivel a
szolgáltató elzárkózott a pénzügyi fogyasztói jogvita ingyenes
és gyors rendezésétől.
Az
MNB alapvető
feladatairól
hazánkban az alkotmány rendelkezik legmagasabb szinten. Az
alkotmány VI. fejezetének 32/D § (1) kimondja, hogy „A Magyar
Nemzeti Bank feladata külön törvényben meghatározott módon
törvényes fizetőeszköz kibocsátása, a nemzeti fizetőeszköz
értékállóságának védelme, a pénzforgalom szabályozása."
Az alkotmány a feladatok ellátásának részletes meghatározását
külön törvény hatáskörébe utalja. Ez a jelenleg hatályos,
módosított 2001. évi LVIII. Törvény.
Kissé
ellentmondásosnak tűnik, hogy a hatályos jegybanktörvény -
EU-konform módon - az MNB elsődleges céljaként az árstabilitás
elérését és fenntartását fogalmazza meg. Kérdéses, hogy ez
tartalmilag azonos-e az alkotmányban meghatározott feladattal: akik
szerint igen, azok azzal érvelnek, hogy a jegybanktörvény
értelmezésében a nemzeti fizetőeszköz értékállóságának
védelme az árstabilitás fenntartásán keresztül lehetséges. A
két szöveg közötti eltérést minden bizonnyal az okozza, hogy a
törvény szövegének megalkotói a Maastrichti Szerződés szövegét
vették át.
Az
MNB működésének elsődleges célja mellett tevékenységének
további feladatait is egyértelműen meghatározza a törvény.
Ennek értelmében az MNB:
-
a
nemzeti fizetőeszköz értékállóságának védelme érdekében
meghatározza és megvalósítja a monetáris politikát;
-
kizárólagosan
jogosult bankjegy- és érmekibocsátásra;
-
deviza-
és aranytartalékot képez és kezeli azt;
-
a
devizatartalék kezelésével és az árfolyampolitika
végrehajtásával kapcsolatban devizaműveleteket végez;
-
kialakítja
és szabályozza a belföldi fizetési és elszámolási
rendszereket, támogatja azok biztonságos és hatékony működését;
-
a
feladatai ellátásához szükséges statisztikai információkat
gyűjt és tesz közzé;
-
támogatja
a pénzügyi rendszer stabilitását, valamint a pénzügyi rendszer
prudenciális felügyeletére vonatkozó politika kialakítását és
hatékony vitelét;
-
tevékenységet
- jogszabályban meghatározott felhatalmazás alapján - csak
elsődleges célja és alapvető feladatai teljesítésének
veszélyeztetése nélkül folytathat.
A
hatályos törvény az MNB-t a Magyar Köztársaság jegybankjaként,
a nemzetgazdaság központi bankjaként határozza meg. A
jegybankként történő meghatározás elsősorban a törvényes
fizetőeszköz kibocsátására való monopolisztikus jogosítványokra
utal. A központi bankként történő megfogalmazás azt jelzi, hogy
ez az intézmény a bankrendszerben kiemelt, centrális helyet foglal
el, mert befolyása a bankrendszer többi tagjára, de a gazdaság
egészére is összehasonlíthatatlanul nagyobb, mint a többi
hitelintézetnek. Az MNB státuszának tisztázásakor nem kerülhető
meg a különböző döntéshozó intézményekhez, így az
Országgyűléshez, a Kormányhoz és a nemzetközi intézményekhez
fűződő viszonya. A törvény ebben a tekintetben rögzíti, hogy
az MNB, valamint döntéshozó szerveinek tagjai feladataik
végrehajtása és kötelességeik teljesítése során függetlenek,
nem kérhetnek, és nem fogadhatnak el utasításokat az Európai
Központi Bank kivételével a Kormánytól, az Európai Unió
intézményeitől és szerveitől, tagállamainak kormányaitól vagy
bármilyen más szervtől.
A
jegybank elnöke a jegybank tevékenységéről évente beszámolási
kötelezettséggel tartozik az Országgyűlésnek, és évente be
kell mutatnia a bank monetáris politikai irányelveit is. Az
Országgyűlés jogosult az elnöktől eseti beszámolót is kérni.
Ezek a kötelezettségek nem jelentik azt, hogy az Országgyűlés
ellenőrizné vagy felügyelné a központi bank tevékenységét! Az
Országgyűlés tagokat delegál a jegybank felügyelő bizottságába,
és kinevezésük előtt a megfelelő országgyűlési bizottságokban
meghallgatják a fontosabb vezető tisztségviselőket. Az MNB a
rendelkezésére álló monetáris politikai (pénz- és
hitelpolitikai) eszközökkel, az elsődleges célok elérésének
veszélyeztetése nélkül, támogatja a Kormány gazdaságpolitikai
programjának a megvalósulását. Ez praktikusan azt jelenti, hogy
minden, a kormányzat gazdaságpolitikai programjából ténylegesen
ki is tűnő célt addig kell támogatnia, amíg az nem kerül
konfliktusba az Alkotmányból levezethető alapvető feladatával: a
nemzeti fizetőeszköz külső és belső vásárlóerejének
védelmével.
A
Kormány és az MNB kapcsolatának további törvényi szabályai a
következők:
-
Az
MNB feladataival és a pénzügyi rendszer működésével
kapcsolatos döntések és jogszabályok tervezeteire nézve ki kell
kérni az MNB véleményét.
-
A
pénzügyminiszter az MNB-t előzetesen tájékoztatja a
költségvetési javaslatról. Az MNB jogosult ezzel kapcsolatos
véleményét a Kormánynak, illetve a költségvetésről szóló
törvényjavaslat Országgyűléshez történő benyújtását
követően, az Országgyűlés illetékes bizottságának is
kifejteni.
-
Az
MNB-t a törvényben meghatározott feladatkörében a Kormány nem
utasíthatja.
-
A
monetáris tanács és az MNB igazgatósági ülésének napirendjét
a Kormánynak meg kell küldeni. A monetáris tanács és az
igazgatóság ülésein a Kormányt szavazati jog nélkül a
pénzügyminiszter vagy az általa felhatalmazott személy
képviseli.
-
A
Kormány ülésének az MNB feladatkörét érintő napirendi
pontjához az MNB elnökét meg kell hívni.
-
Az
MNB a monetáris folyamatok alakulásáról és alapvető feladatai
körébe tartozó egyéb lényeges kérdésekről, legalább
negyedévente jelentést készít és tesz közzé. A tájékoztatás
módjáról és gyakoriságáról az MNB közleményt jelentet meg.
Az MNB a Kormány, illetve a minisztériumok részére a monetáris
folyamatok alakulásáról és alapvető feladatai körébe tartozó
egyéb lényeges kérdésekről kérésre eseti információt nyújt.
-
A
Kormány, illetve a minisztériumok (országos hatáskörű szervek)
az MNB kérésére tevékenységükkel kapcsolatban információt
nyújtanak.
-
Az
MNB köteles az általa végrehajtott devizaműveletekről, valamint
az arany- és devizatartalékokról a pénzügyminisztert hetente
tájékoztatni.
Ugyancsak
az Alkotmányból eredeztethető az MNB bankjegy- és
érme-kibocsátási monopóliuma.
A
jegybank feladatai közül kiemelkedő súlya van a monetáris
politika kialakításának és a monetáris politikai célok
megvalósításának. A monetáris politika lényege a nemzeti
fizetőeszköz belső és külső vásárlóerejének védelme,
valamint a pénz- és hitelkínálatra, illetőleg pénz- és
hitelkeresletre való ráhatás, aminek érdekében a bank
befolyásolja az általa kibocsátott pénz (vagyis a definitív
pénz) mennyiségét (kínálatát). A monetáris politika célja a
monetáris egyensúly megvalósítása. Amint azt előzőleg már
láttuk, a monetáris egyensúly magában foglalja a hitelkínálat
és hitelkereslet, illetve a pénzkínálat és pénzkereslet
egyensúlyát. Mindkét egyensúly létrejöhet azonban alacsonyabb
és magasabb árváltozás mellett, illetve deficites,
kiegyensúlyozott vagy többletet mutató fizetési mérleg mellett.
A monetáris egyensúly megőrzésére irányuló tevékenységével
az MNB olyan megoldást preferál, amely előmozdítja a gazdaság
általános egyensúlyának megvalósulását. Monetáris politikáját
és annak érvényesítési eszközeit, az MNB a törvény keretei
között önállóan alakítja ki. Monetáris politikájának
önállósága abban nyilvánul meg, hogy az MNB önállóan dönt a
pénzintézetek refinanszírozása, kötelező jegybanki és
likviditási tartalékának szabályozása, a nyíltpiaci műveletek,
a kamatpolitika és más jegybanki eszközök tekintetében. A
jegybanki önállóság lehetővé teszi, hogy a monetáris politika
alapvetően két célra, a nemzeti valuta vásárlóerejének
védelmére és a külső fizetési mérleg alakulásának korlátok
között tartására összpontosítson. Ezeket a prioritásokat akkor
is érvényesítheti, ha a politikai nyomás vagy a gazdaságpolitikai
konfliktusok más irányba hatnak. Ilyen lehet például az, ha a
gazdasági problémákat a Kormány többletpénz teremtése révén
nagyobb infláció és/vagy további külső eladósodás
vállalásával akarja ideiglenesen feloldani.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése