21. A valuta fogalma, főbb valutaformák és árfolyamuk

A valuta széles értelemben egy ország törvényes fizetőeszköze, azaz hivatalos pénze . Szűkebb, a mindennapokban használatos értelmében valamely ország törvényes fizetőeszköze egy másik ország fizetési forgalmában, azaz a tényleges külföldi készpénz ( érme vagy pénzjegy ). (A deviza ettől eltérően a külföldi fizetőeszközre szóló követelés, azaz például számlapénz, kötvény , csekk vagy váltó .) Története A „valuta” szó olasz eredetű, olaszul pénzt, értéket jelentő szó a nemzetközi pénzforgalom kifejlődésével, a modern kapitalizmus kialakulásával vált használatossá a magyar nyelvben. A pénz történelmileg többnyire nemesfém , arany vagy ezüst volt, ami saját értékkel rendelkezett. A pénzforgalom növekvő szükségleteinek kielégítésére a 19. században már nem volt elegendő nemesfém a világon. Bevezették a papírpénzt, azonban az állami bankok kezességet vállaltak az általuk kibocsátott papírpénz nemesfémre, általában aranyra való átváltására, azaz ezek a pénzek aranyalapúak

18. A fogyasztók vásárlási szokásai, döntései a fogyasztóvédelem


Fogyasztói és szervezeti piac
A szervezeti piacon a fogyasztói piacnál kevesebb vevő van, mégis sokkal nagyobb volumenű ügyletek bonyolódnak itt.
A szervezeti piacon működő vállalakozások száma mindig változó, míg a fogyasztói piac nagysága lényegében azonosnak mondható.
A fogyasztói piac fogalma:
A fogyasztói piacot azok az egyének és háztartások alkotják, akik/amelyek termékeket és szolgáltatásokat személyes fogyasztásra vásárolnak.

2. A fogyasztói magatartás modellje:
A központi kérdés az, hogy hogyan válaszolnak a fogyasztók a számtalan marketing ingerre. Ennek megismeréséhez nyújt segítséget a fogyasztói magatartás modellje, az ún. inger-válasz modell.
Az inger-válasz modell felépítése

Külső ingerek
A vevő fekete doboza
A vásárlási döntés
Marketing
Környezeti
A vevő jellemzői
A vásárlási döntés folyamata
A döntés szempont- jai

Termék
Ár
Elosztás
Promóció
Gazdasági
Technológiai
Politikai
Kulturális
Kulturális
Társadalmi
Személyes
Pszichológiai
Problémafelis.
Inform.gyűjtés
Értékelés
Döntés
Vásárlás utáni fogy. magatart.
Termék-
Márka-
Kereskedőválasztás
A vásárlás időzítése
A vásárlásra fordí-tott összeg meghat.

3. A fogyasztói magatartást befolyásoló fontosabb tényezők:
A vásárlási döntést nagymértékben befolyásolja a vevő kulturális, társadalmi, személyes és pszichológiai jellemzőinek összessége.

A fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők

Kulturális
Társadalmi
Személyes
Pszichológiai
jellemzők
Kultúra
Szubkultúra
Társadalmi osztályok

Referencia-csoportok
Család
Társadalmi státusok
Kor, családi életcikl.
Foglalkozás
Gazd-i körülmények
Életmód
  • Személyiség
  • Motiváció
Észlelés
  • Tanulás
Hiedelmek, attitűdök
A VEVŐ

3.1. Kulturális jellemzők:
1. Kultúra
A kultúra az ember igényeinek és viselkedésének alapvető meghatározója.

2. Szubkultúra:
Ide tartoznak a nemzetiségi és a vallási csoportok, de a különböző földrajzi régiók szubkultúrái is.



3. Társadalmi osztály:
A társadalmi osztályok rendszere a társadalom viszonylag homogén és tartós tagozódása, amely hierarchikus felépítésű, és az egyes osztályok tagjai hasonló érték-, érdek-, és magatartásnormákkal rendelkeznek.

3.2. Társadalmi jellemzők:
1. Referenciacsoportok:
A referenciacsoportok mindazok a csoportok, amelyek a fogyasztó magatartására közvetlen vagy közvetett hatással vannak (ismerősök, barátok, munkahelyi közösségek, stb). A véleményvezérek felkutatása fontos a marketing számára.

2. A család:
Kiemelendő az orientációs és a saját család szerepe.

3. Társadalmi szerepek és státusok:
A státus a társadalom által általánosan elfogadott megbecsülés szintjét fejezi ki.

3.3. Személyes jellemzők:
1. Kor- és életciklus-szakasz:
A fogyasztók életük folyamán módosítják a megvásárolt termékek és szolgáltatások körét. A fogyasztást ugyanakkor az is meghatározza, hogy az egyén a családi életciklus mely szakaszában van.

A családi életciklus modellje
(Murphy-Staples, 1979)

Életciklus-szakasz
Általános jellemzés
Egyedül élő, tanuló, fiatal
Viszonylag kedvező jövedelem, preferencia: autó, öltözködés, szórakozás, háztartási eszközök.
Fiatal, még gyermektelen házaspár
Viszonylag szerény vásárlási lehetőségek. Ha mindkét fél keres, akkor többletfogyasztás elérhető.
Teljes család
I. szakasz
Egy vagy több gyermek. Fontos a lakásvásárlás és az ehhez kapcsolódó beruházások. Minden vásárlást körültekintően végeznek.
Teljes család
II. szakasz
A legkisebb gyermek is idősebb 6 évesnél. A gyerekek már hatást gyakorolnak a vásárlási döntésre.
Teljes család
III. szakasz
A gyermekek már nagyok. Ám gazdaságilag még nem függetlenek. Jelentős az oktatásukra, élelmezésükre és öltözködésükre költött összeg.
A kiürült otthon
A házaspár jövedelme lehetővé teszi a szórakozást, az utazást. A nyugdíjba vonulással a család bevételei csökkennek, az egészségügyre, élelmiszerre fordított keretek emelkednek.
Magányos túlélő
Az idős nyugdíjas magára marad. Kisebb lakásba költözik, sokat költ az egészségére.

2. Foglalkozás:
A marketing azokat a foglalkozási csoportokat próbálja behatárolni, amelyek termék- és márkapreferenciái az átlagostól eltérnek.



3. Gazdasági körülmények:
Az egyén gazdasági körülményei nagymértékben meghatározzák a termék- és márkapreferenciákat. A gazdasági helyzet jellemzői: szabadon elkölthető jövedelem, megtakarítások, vagyontárgyak, kölcsönfelvételi lehetőségek, költekező vagy takarékos életmód.

4. Életmód:
Az egyén életmódja az egyén tevékenységében, érdeklődési körében és véleményében (nézeteiben) tükröződik. Az életmód egyes típusainak meghatározására többek között használatos az ún. AIO és VALS módszer.

5. Személyiség és énkép:
A személyiség az egyén sajátos pszichológiai jellemzőinek összessége. E jellemzők viszonylag tartósan és konzisztens módon határozzák meg a környezeti hatásokra adott egyéni válaszokat. A személyiség legfontosabb jellemzői: önbizalom, dominancia, tisztelet, szociabilitás, védekező- és alkalmazkodóképesség. A tényleges énkép eltér az ideális énképtől, valamint a mások által alkotott képtől.

3.4. Pszichológiai jellemzők:
1. A motiváció:
A marketingben általánosan elterjedt a Maslow-féle szükségleti hierarchia. Maslow szerint az öt legfontosabb szükségleti kategória hierarchikus sorrendben a következő:
a fiziológiai (éhség, szomjúság),
a biztonság iránti (védelem, biztonság),
a szociális (valahova tartozás, szeretet),
az elismerés iránti (elismerés, státus) és
az önmegvalósítás szükséglete.

2. Az észlelés:
Ugyanabban a motivált állapotban és helyzetben két fogyasztó teljesen eltérően cselekedhet, mert másként észleli a körülményeket.

Az észlelés olyan folyamatként definiálható, amelyen keresztül az egyén osztályozza, rendszerezi és lefordítja a külvilágból érkező információkat.
A szelektív figyelem, a szelektív torzítás és a szelektív emlékezés megléte miatt ugyanazt az ingert keltő tárgyat a fogyasztók különböző módon észlelik.

Kijelenthető, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel figyelnek fel azokra az ingerekre,
- amelyek kapcsolatban állnak éppen időszerű szükségleteikkel.
- amelyek az ingerek átlagos nagyságától erősen eltérnek.

3. Tanulás
A tanulás valamely tapasztalat eredményeképpen az egyéni magatartás módosítása. A tanulás elméletének ismerete a marketing szakemberek számára azt jelenti, hogy a termék keresletét növelni tudják, ha erős ösztönzőket, motivációt kiváltó vagy befolyásoló hatásokat és pozitív megerősítéseket alkalmaznak.




4. Hiedelmek és attitűdök:
Az attitűd a fogyasztó termékekkel kapcsolatos általános, kedvező vagy kedvezőtlen értékelését, véleményét jelenti. A fogyasztók attitűdjeit nagyon nehéz megváltoztatni, ezért a vállalatok inkább alkalmazkodnak a célpiac szokásaihoz és magatartás-mintáihoz.

4. A vásárlói magatartástípusok elemzése:
Négyféle vásárlói magatartástípust lehet megkülönböztetni a vétel bonyolultsága és a márkák közötti különbségek nagysága alapján. Ezt mutatja a következő táblázat.

A vásárlói magatartás négy típusa


Nagyfokú érdeklődés
Csekély érdeklődés
A márkák között jelentős különbségek vannak
Bonyolult (összetett) vásárlói magatartás
Változatosságot kereső vásárlói magatartás
A márkák között elenyésző különbségek vannak
Disszonanciát csökkentő vásárlói magatartás
Egyszerű (rutinszerű) vásárlói magatartás

Az egyes magatartástípusok jellemzői:
Bonyolult (összetett) vásárlói magatartás:
- Hosszú döntési folyamat
- Aktív információgyűjtés
- Erős márkahűség
- Inkább a nyomtatott sajtó szerepe nagy

Disszonanciát csökkentő vásárlói magatartás:
- A fogyasztó az ár és a kényelmes beszerezhetőség alapján dönt

Egyszerű (rutinszerű) vásárlói magatartás:
- Rövid döntési folyamat
- Passzív információgyűjtés
- Inkább a megszokás, mintsem a márkahűség dominál
- Kiemelkedő a televízió reklámok szerepe

Változatosságot kereső vásárlói magatartás:
- A fogyasztó nem elégedetlen, a márkákat inkább a változatosság kedvéért cserélgeti.

5. A vásárlási döntési folyamat szakaszai:
1. Probléma-felismerés:
Ha a marketing szakemberek kellő mélységű információval rendelkeznek, akkor felismerhetik a termékkategórián belül a leggyakoribb érdeklődést kiváltó ingereket.

2. Információgyűjtés:
A vevő információkeresésének két szintje:
  • Fokozott figyelem
  • Aktív információgyűjtés
A marketing szakemberek számára fontos annak ismerete, hogy milyen forrásokból szerez információt a vevő:
  • Személyes források
  • Kereskedelmi források
  • Közszolgálati források
  • Tapasztalati források

A fogyasztó információgyűjtéssel ismeri meg a piacon lévő márkákat és azok jellemzőit.

Teljes márka-kollekció


Megismert márkakollekció

Megfontolásra szánt márkakollekció

Kiválasztott márkakollekció


Döntés?

3. Az alternatívák értékelése:
A következő alapfogalmak a fogyasztó döntési folyamatának megértéséhez nyújtanak segítséget:
  • A fogyasztó először valamelyik szükségletének kielégítésére törekszik.
  • A fogyasztó bizonyos előnyöket keres a terméknél.
  • A fogyasztó minden terméket valamilyen tulajdonsághalmaznak tekint.

Élelmiszermárkák lehetséges értékelése a vevők által

A vevők értékelik az egyes tulajdonságokat és ennek alapján véleményt (ítéletet, preferenciákat) alkotnak az egyes márkákról. Kérdés, hogy melyik márkát fogja a vevő kiválasztani akkor, ha az egyes tulajdonságoknak különböző fontosságot tulajdonít?

Ha a vevők a vázoltak szerint alakítják ki preferenciáikat, akkor, pl. a C márkát gyártó vállalat a következő stratégiákat alakíthatják ki:
  • Tényleges újrapozícionálás (a termék módosítása)
  • Pszichológiai újrapozícionálás (a márkáról kialakult vélemény módosítása)
  • A konkurens márkáról kialakult vélemény megváltoztatása
  • A fontossági szempontok módosítása

4. A vásárlási döntés:
A vásárlási szándék és a vásárlási döntés közötti időben két tényező hat:
  • Mások attitűdjeinek összessége
  • Váratlan események

5. A vásárlás utáni magatartás:
A fogyasztó elégedettsége a termékkel szembeni elvárásainak és a termék észlelt teljesítményének az összehasonlításaként írható le.

A fogyasztóvédelem fogalma és feladatai
A piac két főszereplője a termelő (eladó) és a fogyasztó (vevő), akik között az erőviszonyok gyakran az eladó javára billennek. Az elégedett fogyasztó nélkülözhetetlen szereplője a piacgazdaságnak, ezért a fogyasztó védelemre, támogatásra szorul. A fogyasztóvédelem célja az egyensúly helyreállítása, a fogyasztó jogainak, érdekeinek képviselete, érvényre juttatása. Az Európai Unióban a fogyasztói érdekek védelme öt alapelvre épül:
  1. a fogyasztók egészségének és biztonságának védelme, 
  2. a fogyasztók gazdasági érdekeinek védelme, 
  3. a fogyasztók tájékoztatása és oktatása, 
  4. a fogyasztói igények érvényesítése, 
  5. a fogyasztók képviselete.
Magyarországon a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény is ezekre az alapjogokra építve határozza meg a fogyasztói érdekek védelmének állami feladatait, alapintézményeit.
fogyasztók egészségét, biztonságát a biztonságos termékek szolgálják, amelyeket a gyártók, valamint a forgalmazók kötelesek garantálni. Ezen belül kiemelten fontos az élelmiszerbiztonság, valamint a termékek biztonságosságát ellenőrző intézmények. A biztonságot szolgáló előírások a termék alapvető tulajdonságain kívül címkézést, árfeltüntetést, használati és kezelési útmutatókat, esetleg szabványosítást is előírnak.
fogyasztók gazdasági érdekvédelmét több jogszabály is segíti. A modern vásárlási formák terjedésével vált fontossá, hogy az üzleten kívül kötött szerződések esetén lehetősége van a fogyasztónak 8 napon belül indoklás nélkül elállni a szerződéstől. Az internetes, telefonos vásárlások esetén a fogyasztói jogokat az úgynevezett távollévők között kötött szerződésekről szóló jogszabállyal védik. De jogszabály tiltja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot (pl.: megtévesztő, agresszív eladói magatartást) és előírják a reklámozással kapcsolatos alapszabályokat is. A fogyasztói érdekeink átfogó védelmét a hitelezéssel kapcsolatban külön is szabályozták.
fogyasztók tájékoztatása és oktatása hozzá kell, hogy járuljon az etikus gazdasági és társadalmi viselkedés terjedéséhez. A környezettudatosságot, fenntarthatóságot biztosító vállalati és fogyasztói magatartás formálását az állami és civil szervezetek egyaránt vállalják. Az állam az iskolai oktatás keretében is szervezi a fogyasztóvédelem megismerését.
A fogyasztói igényeink érvényesítését egyrészt közvetlenül, vásárlóként gyakoroljuk, másrészt támogatnak minket ebben a fogyasztóvédelem intézményei, jogszabályai. Egyszerűbb esetekben a panaszkezelés, a vásárlók könyvébe történő bejegyzés is elegendő, de rendelkezésünkre állhat az ügyfélszolgálat, a békéltető testület, és a polgári jogi eljárást megindító keresetlevél bírósághoz történő benyújtása is.
fogyasztói érdekeink képviseletét közvetlenül is elláthatjuk, de jogi képviselő, vagy maga a fogyasztóvédelmi hatóság, fogyasztóvédelemmel foglalkozó egyesület, civil szervezet is képviselhet minket problémás fogyasztói ügyeinkben.




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

20. A külkereskedelem fajtái, lehetőségei, veszélyei és korlátai

21. A valuta fogalma, főbb valutaformák és árfolyamuk

25. A pénzkereslet, a pénzkínálat, a pénzpiac egyensúlya