Képviselet: Egy vagy több személy, vagy azok szervezeteinek,
intézményeinek megbízásából, egy vagy több meghatározott
ügyben, egy harmadik fél, személy, személyek vagy azok intézetei,
szervezetei felé történő egyszeri vagy folyamatos eljárás.
Az érdekképviselet fogalmának ez a viszonylag bonyolult
meghatározása lényegében a következőt jelenti: az
érdekképviselt személyek, szervezetek anyagi, szellemi, vagy
erkölcsi érdekeinek egyszeri, vagy folyamatos képviselete, más
személyek, szervezetek, intézetek előtt
Az érdekképviselet három fő résztevékenységből áll:
- érdekegyeztetés, - érdekérvényesítés, - érdekvédelem
ÉRDEKEGYEZTETÉS: érdekek felismerése érdekek
rendszerbe foglalása ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉS: érdekek
elismertetése lobbizás ÉRDEKVÉDELEM: - jogi,
gazdasági, technológiai védelem
Érdekelemzést célszerű végezni Belső érdekegyeztetés
Külső érdekegyeztetés Az érdek ne legyen „ több sem
kevesebb” Világos megfogalmazás ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉS
MÓDSZEREI Érdekek elismertetése LOBBIZÁS Az
érdekérvényesítési folyamat során az érdekelismertetés
lényegében a szakmai/politikai nyomásgyakorlás egy sajátságos
formája, amit lobbizásnak is szokás nevezni Valamely csoport
közös gazdasági érdekek és/vagy politikai célok
érvényesítésére, érdekében határozottan, együtt lép fel a
számára kedvező törvények, rendelkezések elfogadtatásáért
„oda kell lőni, ahol a kacsák vannak”. célpont”,
a kompetens intézmény, személy és ezt követi a meggyőzés,
A lobbistának pontosan tudnia kell, melyik érdek, milyen döntési
eljárás alá tartozik, hiszen nem érdemes energiát, és időt
pazarolni az adott ügyben kompetenciával nem rendelkező
platformon. ÉRDEKVÉDELEM Az érdekképviselet
leghosszadalmasabb résztevékenysége az érdekvédelem, ami az
elismert érdekek jogi, gazdasági és technológiai védelmét
jelenti. szisztematikusan figyelemmel kísérjék az elismert
érdekek sérelem nélküli érvényesülését és minden törvényes
eszközt felhasználjanak azok védelmére.
6
Társadalmi párbeszéd Információ gazdálkodás A
Társadalmi Párbeszéd az információcsere egyik legnagyobb
intézményi rendszere, aminek egyre nagyobb jelentősége lesz,
nemcsak az EU-ban a jövő alakításába szervezetten vonja be a
társadalom legfontosabb érdekcsoportjait. A társadalom jelentős
érdekcsoportjai között, mindenek előtt a munkaadókat, a
munkavállalókat és a kormányzati szerveket kell megemlíteni. A
három legjelentősebb érdekcsoport mellett természetesen más
érdekcsoportok is léteznek és azok is valamilyen módon
bekapcsolódhatnak a Társadalmi Párbeszéd munkájába. A három
meghatározó érdekcsoport szervezett eszmecseréje jelentősen
hozzájárul a társadalmi béke megteremtéséhez és tartós
fenntartásához. A jóléti társadalom egyik legjelentősebb
intézményi rendszere a Társadalmi Párbeszéd..
MAGAS SZINTŰ KOMMUNIKÁCIÓS KÉSZSÉG: - Széleskörű
kommunikációs ismeretek - Tiszta, érthető beszédkészség, jó
előadói készség - Elismert együttműködő készség - Fejlett
telefonos és internetes kapcsolat - Jártasság az idegen nyelvek
alkalmazásában MAGAS SZINTŰ KAPCSOLATÉPÍTÉSI KÉSZSÉG -
Elismert jártasság hazai és nemzetközi kapcsolatokban - Jó arc-
és név memória - Jó társalgási készség - Kulturált
megjelenés, udvarias viselkedés INFORMÁCIÓ ORIENTÁLTSÁG -
Magas szintű információ áttekintési készség - Az elektronikus
és az írott sajtó szeretete - Széleskörű érdeklőséi kör
MAGAS SZINTŰ SZAKMAI JÁRTASSÁG A KÉPVISELT SZAKTERÜLETEKEN -
Szakmai, és pszichológia felkészültség - Alapvető jogi
ismeretek
MAGAS SZINTŰ ADAPTIVITÁSI KÉSZSÉG Innovatív készség
Gyors és rugalmas alkalmazkodás a megváltozott körülményekhez
Az életen át történő tanulás gyakorlati művelése
MAGAS SZINTŰ EQ Az érzelmi tényezők hatásának pontos
ismerete, Az emberek érzelmi elvárásinak felismerése, "
egészen másként gondolkodók: az alkotók, az együtt érzők,
a sémafelismerők, az új elveket felismerők és a jelentésalkotók
„Társadalmi tükör”- csak annyira megmutatni amennyire
befogadóak alkotóképesség fejlett kapcsolatteremtő képesség
„emberi kapcsolat-és kommunikáció és a cselekvések
finomságai”
Lobbizás
Magyarországon a 2006. XLIX. törvény szabályozza a
lobbitevékenységet. A törvény 2007.07.01-tıl hatályos. E
törvény alkalmazásában a) lobbista: az a természetes
személy, akit e törvény előírásai szerinti nyilvántartásba
felvesznek, és lobbitevékenységet folytat; b) lobbiszervezet:
az a jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkezı
szervezet, amelyet e törvény előírásai szerinti nyilvántartásba
felvesznek, és lobbitevékenységet folytat; c)
lobbitevékenység: közhatalmi döntés befolyásolását vagy
érdekérvényesítést célzó minden olyan tevékenység vagy
magatartás, melyet megbízás alapján, üzletszerűen folytatnak;
d) kapcsolatfelvétel: bármely szóbeli vagy írásbeli
kommunikáció, ideértve az elektronikus kommunikációt is; (Sándor
Péter-Vass László ( A lobbiról és a lobbizásról Magyarország
politikai évkönyve II. 2002. 1259-1260 o)
Kópiás Gábor az első magyar Lobbi Szövetség elnöke: „
a lobbizás egy olyan komplex kommunikációs tevékenység, amely a
jogalkotók és a döntéshozók felé irányul a megbízói érdekek
érvényre jutatása céljából”
Amerikai lobbisták szövetsége: akár egyének, akár
csoportok véleményének képviselete
Normaszövetség meghatározása: olyan kommunikációs
tevékenység, amely során szakmai és társadalmi információkat
közvetítünk s közhatalmi döntéshozókhoz.
LOBBIZÁS ESZKÖZEI 1 fázis. Döntés előkészítés- és
meghozatal 2 fázis végrehajtás Információszerzés,
kapcsolatrendszer KOLACÍÓÉPÍTÉS: több érdekelt fél,
lobbista feladata összefogni, és semlegesíteni az ellenérdek
csoportokat TÁMOGATÓ KAMPÁNYSZERVEZÉS- olyan irányított
médiahirdetések közzététele, amelyek az adott ügyekben az
érdekelt fél álláspontját hangsúlyozzák ki és támasztják
alá. INTERNET KAMPÁNY: olyan honlapok létrehozása amelyek az
adott üggyel kapcsolatos információkat tartalmazzák, valamint a
megbízó álláspontjába engednek betekintést, másrészt
elektronikus megkeresés és hírlevél üzemeltetést is
biztosítja.
SAJTÓKAPCSOLATOK.-PR lobbizás szoros velejárója, nem
képzelhető klasszikus lobbizás erős médiatámogatás nélkül,
hacsak a stratégia részkent tudatosan nem alkalmazzák. Ha a
döntéselőkészítő gyakran találkozik a témával kapcsolatos
megjelenésekkel a sajtóban komolyabban veszi a az ott szereplő
szervezet megkeresését is. A szolgáltatáshoz kapcsolódik egy ún.
média monitoring szolgáltatás, ami a napi szintű sajtófigyelést
jelenti.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS. attól függően hogy a lobbi-kampány
mennyire zajlik a nyilvánosság előtt, igen gyakori a közvélemény
kutatások felhasználása. Ilyenkor a preferált álláspontot
hivatott alátámasztani egy-egy ilyen felmérés, még hozzá olyan
kérdések feltevésével, amelyek a megbízó álláspontjához
állnak közelebb Egy hivatalra igen nagy benyomást tehet egy ilyen
kutatás.
TÖMEGTÁMOGATÁSI AKCIÓK: ez főként olyan civil
szervezetek támogatását jelenti, amelyek feltehetően a
társadalom egy nagyobb részét képviselik valamilyen szakpolitikai
kérdés, kapcsán ( munkavállalók, környezetvédők,
fogyasztóvédők) KAMPÁNYTERVEZÉS: ez szintén összefoglaló
kategória amelyből egy szervezet vagy ügynökség a fentebb vázolt
elemekből egy alapos háttérkutatást követően összeállítja az
általuk javasolt leghatásosabb lobbitervet. INFORMÁCIÓ ÁTADÁS
LEGHATÉKONYABB FORMÁI: ( BursonMarsteller felmérés, 10 fokozatú
skála) Személyes találkozó ( 7,1 ) Írásos tájékoztató
anyag( 6,4 ) Konferencia ( 6,2 ) Helyszíni látogatás (
5,7)
5. E-mail ( 5,6 ) 6. Média ( 5,5) 7. Üzleti ebéd ( 5,1) 8.
Üzleti reggeli ( 4,8 ) 9. Telefonos megkeresés ( 4,7) 10. Fogadás
( 4,5) 11. Kiállítás (4,1) 12. DVD-Videó ( 3,4)
Az érdekérvényesítés buktatói
-
A lobbitevékenység túl korai( késői) kezdése 2) nem
megfelelő tájékoztató anyag 3) Túlságosan egyoldalú álláspont
4) EU működési logikájának figyelmen kívül hagyása 5) Nem
megfelelő uniós hivatalnokok kiválasztása 6) Túlságosan
érzelmes álláspont 7) Nem letisztult álláspont 8) Csak
médiakampány 9) Túl agresszív fellépés 10) Etikátlan fellépés
A
szakszervezet a munkavállalók olyan érdekvédelmet
szolgáló tartós egyesülése, amelynek célja közös követelések
elérése a munka világában, különösen a munkabérek, a
munkavégzés szabályai területén és a munkavállalók számára
fontos szociális kérdésekben.
A szakszervezetek a munkaadókkal a munkaerőpiaci feltételekről,
többek közt a
bérekről
tárgyalnak, illetve ha szükségét látják, nyomásgyakorló
akciókat (
sztrájk,
tüntetés)
szerveznek. A tárgyalások vonatkozhatnak a bérekre, a munkahelyi
szabályokra, a panaszeljárásokra, a felvételt, elbocsátást,
előléptetést övező szabályokra, a munkahelyi kedvezményekre,
biztonsági előírásokra stb. A tárgyalások eredményeit az adott
szakszervezet tagjai (gyakran az ágazatban dolgozó más
munkavállalók is) és a munkaadók kötelezőnek szokták
tekinteni.
Szakszervezethez gyakran munkanélküliek, tanulók és
nyugdíjasok is csatlakoznak.
Jellemzői
-
Önkéntesen létrehozott,
-
önkormányzattal
rendelkező szervezet,
-
a törvény által meghatározott célra alakul,
-
nyilvántartott tagsággal rendelkezik,
-
céljának elérésére szervezi tagjai tevékenységét.
A szakszervezetek típusai a tagságának köre alapján
A szakszervezetek a munkavállalók szervezetei, de nem minden
munkavállalót egy egységes szervezetbe átfogó szervezetek.
Tipikusan, minden egyes szakszervezet a munkavállalók csak egy
meghatározott körét fogadja be tagjai közé, kívánja szervezni
és képviselni. A szakszervezetek típusai a tagságának köre
alapján:
-
szakmai alapon szerveződő,
-
ágazati alapon szerveződő,
-
vállalati szakszervezetek,
-
politikai és vallási alapon tömörülő,
-
nemzetiségi alapon szerveződő,
-
regionális alapon szerveződő.
A szakmai alapon szerveződő szakszervezetek tömöríteni kíván
minden munkavállalót egy meghatározott szakmában, foglalkozási
és képzettségi körben, függetlenül attól, hogy tagjai melyik
iparágban vagy vállalatnál vannak alkalmazva. E körben a
munkavállaló szakmai képzettsége, munkája, illetve a munkahelyi
hierarchiában elfoglalt helye áll az egységes érdekfellépés
mögött. A szakmai alapon szerveződő szakszervezetek legrégebbi
formája a szakegylet. A szakegyletek tagjai csak azok lehettek, akik
a megfelelő szakképzettséggel rendelkeztek. A szakmai alapon
szerveződő szakszervezetek célja, hogy az adott szakmában dolgozó
munkavállalók számára egységes munkavállalási feltételeket
érjen el, függetlenül a munkavállalót alkalmazó cég
helyzetétől. A szakmai szakszervezetek elsődleges eszköze a
bérek, a munkavállalás feltételeinek, tagjainak státusza
védelmére az iparba való belépés, a szakmunkássá (segéddé)
válás lehetőségének kontrollálása és korlátozása, a bérek
egységes megállapítása és a munkavégzés merev szabályainak
érvényesítése..
Ágazati szakszervezet az összes munkavállaló szervezésére
törekszik egy iparágban vagy iparágakat összefogó ágazatban,
függetlenül a munkavállalók szakmai képzettségétől és a
munkaszervezetben elfoglalt pozíciójuktól. Az iparági (ágazati)
szakszervezetek legfontosabb eszköze az iparág vagy ágazat összes
munkahelyére kötelező erejű kollektív szerződés megkötése a
munkáltatókat képviselő munkáltatói szervezettel. A kollektív
szerződés szabályozza a munkavállalás legfontosabb feltételeit,
különösen a béreket és a juttatásokat. Sok iparági vagy
ágazati szakszervezetnek van munkahelyi szervezete. Az ágazati vagy
szakmai szervezetnek, amennyiben vannak is munkahelyi szervezetei,
azok nem önálló szakszervezetek. A munkahelyi szervezetek
elsődleges feladata az iparági vagy ágazati kollektív szerződés
betartásának ellenőrzése. Számos országban az ipari munkások
és az állami alkalmazottak külön-külön szakszervezeti
szövetségekbe tömörülnek.
A vállalati szakszervezetek esetében a szakszervezeti tagság a
vállalati szakszervezethez kötődik. A munkahelyi szintű
szakszervezetek csak az adott vállalat munkavállalóit kívánja
szervezni és képviselni. A munkahelyi szakszervezet vállalati
kollektív szerződést köt, amely csak az adott vállalatra nézve
szabályozza a munkavállalás feltételeit, különösen a béreket
és a juttatásokat. A magyar szakszervezetek vállalati szintű
szerveződések. Amennyiben vannak iparági vagy ágazati
szakszervezeti szövetségek, azok a vállalati szakszervezetek laza
konföderációja.
A legtöbb országban a szakszervezeti mozgalom megosztott
politikai és vallási tekintetben is. Ez azt jelenti, hogy egy-egy
országban több országos szakszervezet is kialakult
politikai/vallási vagy éppen regionális törésvonalak mentén.
Mára a legtöbb európai országban elhalványultak a politikai
különbségek a szakszervezeti konföderációk között, bár a
történelmi hagyományokon alapuló szervezeti különállás
fennmaradt.
Néhány országban találhatunk nemzetiségi alapon szerveződő
szakszervezeteket.
A szakszervezetek szakmai/politikai/regionális vagy
foglalkoztatottsági megosztottsága önmagában nem jelenti azt,
hogy nem lehetséges szoros együttműködés e szervezetek között.
Az, hogy egy országban versengés vagy együttműködés jellemző
inkább a szakszervezetekre az sokban függ a politikai kultúra
állapotától, és a politikai pártok egymáshoz való viszonyától.
Versengő modell akkor érvényesül elsősorban, ha a politikai
pártok között mélyek az ellentétek, s ez a politikai ellentét
kivetül a szakszervezetekre is.
A szakszervezetek eszközei
Kollektív szerződés útján a munkáltatóval a munkavállalás
feltételeinek közös szabályozása. A szakszervezetek céljaik
elérése érdekében még az alábbi eszközöket alkalmazzák:
-
Részvétel háromoldalú (tripartit) érdekegyeztető
fórumok munkájában, ahol a munkavállalók képviseletében a
szakszervezet tárgyal az állam és a munkáltatók képviselőivel
a munka világát és a munkavállalók szociális helyzetét érintő
kérdésekről.Munkáltatóval és az állammal való tárgyalás a
munkavállalók közös érdekeinek képviseletében.
-
Segélyek és juttatások biztosítása a szakszervezeti
tagoknak. Amikor még nem létezett társadalombiztosítás, a
szakszervezetek a befizetett tagdíjakból betegségi és
munkanélküli segélyt adtak tagjaiknak. Mára a segélyezés
szerepe visszaszorult, s a szakszervezetek csak kisebb szociális
segélyeket adnak tagjaiknak.
-
Ugyanakkor jelentősen nőtt napjainkban a munkajogi
segítségnyújtás szerepe vitás helyzetekben a munkavállalóknak
a munkáltatóval szemben.
-
A vállalat vezetésében való részvétel.
-
Közreműködés egyéni és csoportos problémák, vitás
helyzetek megoldásában.
-
Nyomásgyakorlás
az a végső eszköz, amikor a szakszervezet tárgyalásokkal már
nem tud eredményt elérni, s ezért sztrájkot szervez, tüntetésre
hív fel vagy egyéb olyan módon nyilvánosan lép fel a
munkavállalók érdekében, ami kárt okozhat a munkáltatónak
vagy éppen az államnak. A nyomásgyakorlással kényszeríti ki a
szakszervezet, hogy a munkáltató vagy éppen az állam a
munkavállalók számára kedvező döntést hozzon.
-
Politikai szerepvállalás. A szakszervezetek politikai
szereplőként is felléphetnek, annak érdekében, hogy a
munkavállalók számára kedvező törvényalkotást és/vagy
kormányzati politikát érjenek el. Ennek érdekében önállóan
is felléphetnek, vagy követeléseikkel egyetértő politikai
pártokkal lazább vagy szorosabb együttműködést alakíthatnak
ki és szövetséget köthetnek.
A
szakszervezetek gyökerei a 18.
századba
nyúlnak vissza, amikor az ipar gyors növekedése parasztok, nők,
gyermekek és bevándorlók tömegeit tette munkássá, új
társadalmi szerepeket és viszonyokat kialakítva. A képzett és
képzetlen munkások már a kezdetektől spontán módon
szervezkedtek érdekeik védelmére és ez volt a szakszervezetei
mozgalom kezdete.[1]
A
szakszervezeteket gyakran tekintik a középkori európai céhek
örököseinek is, de ez a kapcsolat vitatott.[2]
A céhek azért alakultak, hogy adott helyen megélhetést
biztosítsanak egy adott mesterség űzőinek, szabályozva annak
menetét, hogyan lehet valaki inasból segéd, majd mester vagy
nagymester a szakmában. Egy szakszervezet is lehet egy mesterség
űzőinek egyesülése, de egy cég vagy gazdasági ágazat
munkavállalóinak összességét is összefoghatja. Mióta Sidney
Webb
és Btearice
Webb
1894-ben
kiadták A
szakszervezeti mozgalom története
(angolul
History
of Trade Unionism)
című műveket, az uralkodó történeti definíció szerint a
szakszervezet „bérkeresők
folytonos egyesülése, amelynek célja hogy fenntartsák vagy
javítsák alkalmazásuk feltételeit”.
Ettől a modern meghatározások sem térnek el lényegesen, mint
például az Ausztrál
Statisztikai Hivatalé:
„túlnyomórészt
alkalmazottakkból álló szervezet, amelynek fő tevékenységéhez
hozzátartozik, hogy tagjai számára tárgyaljon fizetésükről és
alkalmazásuk feltételeiről”.
Gyakorlatban
-
A világban a szakszervezeteknek három évszázados
történetük folyamán jogaikat és felelősségüket tekintve
számos formája alakult ki. Léteznek olyan helyek, illetve
ágazatok, amelyekben a szakszervezetek viszonylag gyengék, de
előfordul az is, hogy egyes szakszervezetek exkluzív jogokat
karcolnak ki maguknak, például azt, hogy bizonyos munkahelyeken
csak szakszervezeti tagok dolgozhassanak, a munkaadó ne
alkalmazhassa más szakszervezetek tagjait stb.
-
Spanyolországban a két jelentős szakszervezet közül a
CCOO a kommunista párttal volt szövetséges, az UGT pedig a
szocialista szakszervezeti mozgalom volt.
-
Politikai megosztottságot találhatunk Franciaországban
és Olaszországban, ahol 1946-47 fordulóján vált szét a
korábban egységes szakszervezeti mozgalom kommunista és mérsékelt
politikát folytató, a demokratikus rendet támogató szocialista
és keresztényszocialista szakszervezetekre.
-
Belgiumban és Hollandiában
kereszténydemokrata-szociáldemokrata politikai irányultság
mellett vált ketté a szakszervezeti mozgalom.
-
Azokban a volt szocialista országokban, ahol kialakult
alulról szereződő szakszervezeti mozgalom a rendszerváltás
éveiben, szintén kialakult a szakszervezeti mozgalom politikai
megosztottsága, mégpedig a szocialista múlthoz való viszony,
mint elhatároló tényező körül.
-
Lengyelországban
a Szolidaritás
Független Szakszervezet
és a volt kommunista szakszervezeti szövetség utódszervezete az
OPZZ
-
Magyarországon a Liga és Munkástanácsok az egyik
oldalon, a SZOT utódszervezetei a másik oldalon állnak.
-
Ipari munkások és az állami alkalmazottak külön-külön
szakszervezeti szövetségekbe tömörülnek például a skandináv
országokban és Magyarországon.
-
Spanyolországban, például Baszkföldön van regionális
(egyben nemzetiségi) alapon szerveződő szakszervezet.
-
Magyarországi
szabályozás az 1992-ben
elfogadott Munka
Törvénykönyve,
az 1992. évi XXII. törvény meghatározása szerint
szakszervezeten a munkavállalók minden olyan szervezetét érteni
kell, amelynek elsődleges célja a munkavállalók munkaviszonnyal
kapcsolatos érdekeinek előmozdítása és megvédése. A
szakszervezet működésére az egyesülési törvény irányadó. E
szerint, a munkavállalók önkéntesen alapíthatják meg. Egy
szakszervezet megalapításához minimum 10 fő szükséges. A
szakszervezet alakuló ülésen elfogadott alapszabály szerint
köteles működni. Ugyan a szakszervezetek elsősorban a
munkavállalók érdekvédelmi szervezete, tagjaik között lehetnek
tanulók, nyugdíjasok, munkanélküliek. A szakszervezet
alapszabálya határozza meg, hogy kik lehetnek a szakszervezet
tagjai.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése