21. A valuta fogalma, főbb valutaformák és árfolyamuk

A valuta széles értelemben egy ország törvényes fizetőeszköze, azaz hivatalos pénze . Szűkebb, a mindennapokban használatos értelmében valamely ország törvényes fizetőeszköze egy másik ország fizetési forgalmában, azaz a tényleges külföldi készpénz ( érme vagy pénzjegy ). (A deviza ettől eltérően a külföldi fizetőeszközre szóló követelés, azaz például számlapénz, kötvény , csekk vagy váltó .) Története A „valuta” szó olasz eredetű, olaszul pénzt, értéket jelentő szó a nemzetközi pénzforgalom kifejlődésével, a modern kapitalizmus kialakulásával vált használatossá a magyar nyelvben. A pénz történelmileg többnyire nemesfém , arany vagy ezüst volt, ami saját értékkel rendelkezett. A pénzforgalom növekvő szükségleteinek kielégítésére a 19. században már nem volt elegendő nemesfém a világon. Bevezették a papírpénzt, azonban az állami bankok kezességet vállaltak az általuk kibocsátott papírpénz nemesfémre, általában aranyra való átváltására, azaz ezek a pénzek aranyalapúak

13. A piac megismerésének lehetőségei



A marketing alkalmazása a változó piaci igények és a növekedő piaci verseny kialakította új helyzetre való
válaszként alakult ki. A mar keting középpontjában a FOGYASZTÓ , a FOGYASZTÓI IGÉNYEK és a JAVAK ELOSZTÁSÁNAK HOGYANJA áll.
Marketing
szűkebb értelemben olyan tevékenység, amely a vevők és a felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt terméket, megismerteti azt a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi a értékesítést és befolyásolja a vevőket illetve a fogyasztókat.
tágabb értelemben olyan szemléletmód, amely a vállalat egész működésére kiterjed és középpontjában a vevői igényekkel való azonosulás áll. Megvalósítása a felső vezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységeket a marketing szempontok figyelembe vételével integrálják.
Marketing megjelenési formája a vállalaton belül :
MARKETING – MIX , a vállalati mark eting eszközök tudatos és megfelelő arányú, az aktuális piaci helyzethez alkalmazott kombinációja
4 P

1)
Termékpolitika (product) :
terméktervezés, fejlesztés, pozicionálás, termékek bevezetése és
kivonása, formatervezés, csomagolás, kutatás
2)
Árpolitika (price) :
költségvizsgálatok, fogyasztói árelfogadás vizsgálata, árpolitika
meghatározása, költségtérítések, engedmények, árérzékenység vizsgálata
3)
Értékesítési politika (place distribution) :
értékesítési út és politika meghatározása, logisztika, kereskedelm i formák alkalmazása, kereskedelmi partnerek kiválasztása, kereskedelmi szervezet kialakítása
4)
Reklám (promotion) :
kommunikációs elvek és startégiák meghatározása, reklám és PR
tevékenység koordinálása, eladás ösztönzés, reklámhatás elemzés.
Marketing koncepció
a vállalti szervezet működését a fogyasztói igények kielégítésének középpontba
helyezésével (alapvető cél) integrálja a minél nagyobb hosszú távú nyereség érdekében. A marketing
koncepció három tartópillérre épül.
a)
Vevői orientáció :
vevők igényei
nek kielégítése az elsődleges szempont
b)
Integrált koordinált marketing :
a felső vezetés a vállalati részegységek munkáját egy távlati
stratégia cél érdekében egységes elvek szerint koordinálja, ami miatt a részegységek
működésének közös hatása jobb lesz, e
gymás munkáját erősítik
szinergia hatás
c)
Profitszerzésre való törekvés :
elsősorban hosszú távú feladat.

Marketing fejlődésének szakaszai :
(kiindulópont eszköz- cél)
1)
Termelésorientált korszak (pre marketing) :
folyamatosan növekvő fizetőképes keresl
et miatt a
kereslet meghaladja a kínálatot, emiatt a vállalkozások elsősorban a termelés növelésében érdekeltek a fogyasztói igények kielégítése háttérbe szorul. Minden folyamatot a termelésnek rendelnek alá.
2)
Értékesítés orientáció :
a bővülő termelés miat t árubőség alakul ki a piacon, ezért a piac felvevőképessége alacsonyabb, mint a kínálat, így az értékesítés kap prioritást. Elsődleges cél a fogyasztó agresszív befolyásolása és a fogyasztás növelése. Nagy konkurenciaharc jellemzi ezt a szakaszt.
3)
Fogyasztóorientált korszak :
elsődleges tényező a fogyasztó. Differenciálódnak a fogyasztói igények, ezért a homogén csoportokra osszák őket és a csoportok igényeit mérik fel. Egyoldalú
erőszakos értékesítési módszerek helyett a célpiacok körülhatárolása és a kivá
lasztott célcsoportok igényeinek a kielégítés jelenik meg. A marketing feladata a fogyasztói igények feltárása és kielégítése. A termékek egyre rövidebb időt töltenek a piacon és nő a döntés előkészítés valamint stratégiaalkotás jelentősége is.
4)
Társadalomo rientált korszak :
Fogyasztói igények elsőrendűsége mellé belépnek a társadalmi
igények és szükségletek is. Egyeztetni kell a társadalmi érdekek harmóniáját is az egyéni érdekek mellett. Ebben a rendszerben a vállalat egészét át kell, hogy hassa a marketing szemlélet.
Marketing megjelenése :
mezőgazdasági termékek, kereskedelem, nagykereskedelem, fogyasztási cikkek
piaca, szolgáltatások, ipari termékek piaca, nemzetközi piacok, társadalmi és non
profit szervezetek





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

20. A külkereskedelem fajtái, lehetőségei, veszélyei és korlátai

21. A valuta fogalma, főbb valutaformák és árfolyamuk

25. A pénzkereslet, a pénzkínálat, a pénzpiac egyensúlya