Az
állam társadalmi rendeltetése
, hogy szervezetei segítségével:
-vezesse
a társadalmat a közös ügyek intézésében,
-biztosítsa
a politikai hatalmat, és gazdasági érdekeinek érvényre
juttatását,
-kapcsolatokat
tartson fent más államokkal,
-jogrendszerével,
törvényeivel biztosítja, hogy rend uralkodjon a társadalomban.
Különleges
gazdasági szereplők:
-
az
Országgyűlés
-
a
kormányhivatalok
-
a
minisztériumok
-
a
helyi önkormányzatok.
Mi
tette szükségessé az állam szerepvállalását?
A)
A piaci működés ellentmondásai
A
piac az előnyei mellett sok problémát is felvet:
-
A
gazdaság egyes szereplőit tönkreteszi, lehetetlenné téve
számukra a gazdálkodás folytatásának lehetőségét (pl.:
mezőgazdasági ár).
-
A
piaci
erőviszonyok,
lehetőségek eltérése miatt vannak olyan kis- és
középvállalkozások, melyek esélytelenül, védtelenül vesznek
részt a versenyben.
-
A
monopóliumok
léte is felvet problémákat, hiszen ők egyedül állítanak elő
egy bizonyos terméket, vagy egyedül szolgáltatnak, és így
megfosztják a vevőiket, vagy éppen szállítóikat a piac
előnyeitől. A monopolhelyzet eltéríti az árat (növeli) a
reális piaci ártól.
Tehát
a piac működésének ellentmondásait a közérdeket
szolgáló állami
beavatkozással lehet
befolyásolni Az állam szerepe itt szükségessé válik..
B)
A külső hatások problémája
Külső
gazdasági hatások
akkor lépnek fel, amikor egy bizonyos tevékenységből származó
költségek vagy előnyök olyan szereplőnél jelennek meg, akik a
tevékenységben nem kívántak részt venni. Ilyenek például:
-
amikor
folyóink szennyezése
külföldről származik (Tisza, Rába)
-
vagy
amikor mindennap megéljük a növekvő autóforgalomból származó
zaj, bűz, légszennyezés problémáját is,
-
amikor
a szomszéd hangos éjjeli zenehallgatása zavarhatja álmunkat, de
jó néven vesszük, ha pl. megjavítja a kerítést.
Természetesen
a szomszéddal nekem kell szót értenem, de a tiszai szennyezéshez
hasonló problémák megoldását már az államtól várjuk.
C)
Közjavak termelése
A
tiszta
közjavakra
az a jellemző, hogy közvetlenül nem fizetünk értük,
használatukból senki sem zárható ki, fogyasztásuk gyakran
közösen történik. Ezek termelése és elosztása, forgalmazása
szintén az
állam közreműködésével
valósul meg. Például:
-
az
oktatás, mert
a társadalom érdeke azt kívánja, hogy művelt, szaktudással
rendelkező emberek éljenek az országban, és
-
iskolába ne csak azok járhassanak, akik ki tudnák fizetni az
oktatás költségeit.
-
az egészségügy,
hogy az oltásokat ne csak azok kapják meg, akiknek van rá pénzük,
hogy megvásárolják.
Az
állam feladatkörei
-
A
gazdasági működés jogi és intézményi kereteinek
biztosítása
-Mert pl.jogszabályokkal és intézményekkel
valósul meg a magántulajdon védelme, a vállalkozás szabadsága,
a fogyasztók-, a védelme, az adózás rendje.
-
Stabilizációs
feladatkör
-Az állam beleavatkozik a gazdasági egyensúly
kialakításába. Pl. befolyásolja a munkanélküliséget, az
inflációt, stb.. Ezek ellensúlyozása, kezelése szükséges
amelyet az állam gazdaságpolitikája valósítja meg.
-
Újraelosztási
feladatkör
-Az állam az adórendszer segítségével
jövedelmet von el a gazdaság szereplőitől és ebből juttat a
gazdaság más szereplőknek (ellenszolgáltatás nélküli
jövedelmet).
-
Javak
szétosztása (allokáció) feladatkör
-Ennek
keretében az állam pl. közjavakat hoz létre és kezeli azokat,
korlátozza a monopóliumokat, támogatja az útépítést, a
tömegközlekedést, a mezőgazdasági árakat stb.
Fejlődési
szakaszok
Az
állam a XX. században minőségileg más szerepet vállalt mint a
korábbiakban. A hagyományos közhatalmi funkciói kiegészültek:
-
Szociális(társadalompolitikai)
feladatokkal.
-
A
kapitalizmus fejlődésével, a képzett munkaerő iránti
szükséglet növekedésével nőtt az oktatási szolgáltatások
iránti igény
-
A
humántőke újratermelésének területei (pl. egészség ügy,
családpolitika) hasonló fejlődésen mentek keresztül.
Bebizonyosodott, hogy az oktatási, egészségügyi és több más
szolgáltatást célszerű közszolgáltatásként nyújtani. A
jóléti állam gazdasági alapját éppen ez teremti meg.
-
Az
állam tevékenysége a közjó szolgálata érdekében tett
erőfeszítés.
Ebben
a modellben lehetőség nyílik:
-
a
piaci kudarcok kiküszöbölésére,
-
a
társadalmilag elfogadható jövedelemelosztás megvalósítására
és a társadalom tagjai számára a tulajdonszerzésre.
A
fejlett piacgazdaságok többségében 1980-tól kezdődően már nem
bővült
tovább
lényegesen az állami újraelosztás terjedelme.
Gazdasági
válság
A
gazdasági élet jelentős megrázkódtatása, egyensúlyának
nagymérvű megbomlása (pl. a termékek nagy feleslege v. hiánya).
Okok
-
A
kapitalizmus alapvető ellentmondása (a termelés és fogyasztás
ellentéte, ami vagy túltermelés, vagy hiány).
-
További
ellentmondás a vállalat belüli szervezett de a gazdaság egésze
szervezetlen.
-
A
profit hajszolása nyomán keletkező aránytalanság.
A
modern tőkés újratermelés sajátosságai következtében a
gazdasági válságok is sajátos formában jelentkeznek (pl.
energiaválság).
A
globalizáció (egységesedési folyamat) új helyzetet teremtett.
Előtérbe került a fenntartható
fejlődés követelménye.
A
világ többször is megtapasztalta már, milyen az, amikor egy
pillanat alatt egzisztenciák hullnak a porba, vállalatok tucatjai
csődölnek be, állami költségvetések omolnak össze.
A
gazdasági válságokat mindig egyfajta pesszimizmus előzi meg. Úgy
is fogalmazhatnánk, hogy az emberek érzik, hogy „van valami a
levegőben". Ilyenkor elég egyetlen rémhír, ami szikraként
tudja felrobbantani az addig stabilnak látszó egyensúlyt. Ennek
hatására működésbe lép a „dominóelv" pszichológiája.
Pl. Mo-on a Postabank csőd 1997.évben
Az
állam szerepe.
A
válságból való kivezető gazdasági pályák keresésében új
megvilágítást kap az állam. Nagy válságok
elkerülése
mindig erős
nemzetállamokat
igényelt. A válság jelentős állami beavatkozásokat tesz
szükségessé.
A
válság előtti és a válság miatti állami költekezés hatására
az államadósság mértéke 2010-re még a leggazdagabb országokban
is meghaladja a GDP 60 százalékát. A válság elmúltával az
állami költekezést ezen országokban is vissza kell majd fogni.
Ezeket
a
követelményeket együttesen csak
„a
kicsi, de erős állam”
lesz képes teljesíteni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése