21. A valuta fogalma, főbb valutaformák és árfolyamuk

A valuta széles értelemben egy ország törvényes fizetőeszköze, azaz hivatalos pénze . Szűkebb, a mindennapokban használatos értelmében valamely ország törvényes fizetőeszköze egy másik ország fizetési forgalmában, azaz a tényleges külföldi készpénz ( érme vagy pénzjegy ). (A deviza ettől eltérően a külföldi fizetőeszközre szóló követelés, azaz például számlapénz, kötvény , csekk vagy váltó .) Története A „valuta” szó olasz eredetű, olaszul pénzt, értéket jelentő szó a nemzetközi pénzforgalom kifejlődésével, a modern kapitalizmus kialakulásával vált használatossá a magyar nyelvben. A pénz történelmileg többnyire nemesfém , arany vagy ezüst volt, ami saját értékkel rendelkezett. A pénzforgalom növekvő szükségleteinek kielégítésére a 19. században már nem volt elegendő nemesfém a világon. Bevezették a papírpénzt, azonban az állami bankok kezességet vállaltak az általuk kibocsátott papírpénz nemesfémre, általában aranyra való átváltására, azaz ezek a pénzek aranyalapúak

6. Vállalkozói tulajdonságok, a vállalkozók feladatai


A vállalkozás indításának motivációi:
  1. Az ember életében változás áll be (negatív: elengedik a munkahelyéről, ez fontos ösztönző tényező; pozitív: összejön egy jó befektetővel, ügyféllel, aki támogatja az elképzeléseit).
  2. Kívánatos-e a vállalkozás (tágabb-szűkebb kultúra elismerése).
  3. Lehetséges-e a megvalósítás
    • szerepminta,
    • az állam mennyire támogatja a vállalkozásokat,
    • háttér,
    • marketing a bevezetés eszköze,
    • finanszírozás kérdése, van-e a vállalkozás megkezdéséhez elegendő tőke


A vállalkozások csoportosítása:
Induló vállalkozások csoportosítása:
  • Életformatípusú vállalkozások (kis vállalkozások, kis árbevétellel, nincs K+F, kis növekedésűek, szűk helyi piaca van).
  • Megalapozó vállalkozások (K+F-ből nőnek ki, új terméken, új szolgáltatáson, v. új technológián alapul, nagyobb árbevétel, nagyobb létszám de nem nyitott a kockázati tőke irányába).
  • Nagyreményű vállalkozások (a megalapozó vállalkozásokból nőnek ki, sokkal intenzívebbek, nyitottak a befektetők irányába).
Tevékenység jellege alapján történő csoportosítás:
  • Termelő vállalkozások
  • Szolgáltató vállalkozások
- termelési folyamatok megvalósítását elősegítő,
- áruforgalomhoz, kereskedelemhez kötődő.
Tevékenységi kör alapján történő csoportosítás:
  • Kitermelő ipar primer vállalk.
  • Feldolgozó ipar szekunder vállalk.
  • Kereskedelem tercier vállalk.
Vállalkozási tevékenység célja alapján történő csoportosítás:
  • Profit orientált
  • Non-profit orientált.


Ezek az elméleti csoportok a gyakorlatban összemosódnak.




Készségek, amelyek a sikeres vállalkozáshoz feltétlenül fontosak:
  1. Önfegyelem,
  2. Tervezés (külső-belső tényezők figyelembevételével),
  3. Megfigyelés és visszacsatolás,
  4. Ésszerű kockázatvállalás (ok-okozat összefüggés mérlegelése),
  5. Rugalmasság (vegye észre a környezet változásait és minél gyorsabban alkalmazkodjon),
  6. Döntéskészség,
  7. Innovációs készség,
  8. Kitartás a terv, tevékenység végrehajtásához,
  9. Az emberi kapcsolatok (tulajdonosokkal, munkavállalókkal, empatikus készséggel kell rendelkeznie),
  10. Nagyfokú elkötelezettség ( a vállalkozás, az ötlet stb. iránt),
  11. Hosszú távú gondolkodás (lehet a vállalkozás rövid távon veszteséges is),
  12. Üzleti tisztánlátás (gyorsan ismerje fel az üzleti lehetőségeket és valósítsa meg, azaz legyen kreatív).


A vállalkozás két fő célja:
  1. Nyereség
  2. Stabilitás ( minimum 5 éves múlttal rendelkezik ). Ez a két cél szorosan összefügg, mert az a vállalkozás stabil, amely hosszú távon nyereséges.


Sikeres vállalkozás feltételei:
  1. A vállalkozó elkötelezett, jól felkészült, széleskörű ismerettel rendelkező, aki jó csapatot épít maga köré.
  2. Olyan terméket, szolgáltatást állít elő, amely megkülönbözteti másoktól.
  3. A termeléshez, szolgáltatáshoz legyen megfelelő piaci szegmens.
  4. A termelést tudja finanszírozni (megfelelő források biztosítása).
  5. Kapcsolatok, kapcsolatrendszer kiépítése.
  6. Orientáció sikerorientáltság.




A vállalkozásoknak, mint gazdasági rendszereknek vannak
  • elemei,
  • jellemzői.


A vállalkozás jellemzői:
  • önálló, valódi rendszerek,
  • tevékenységüknek, feladatuknak megfelelő szervezeti struktúrát építenek ki,
  • hatékonyságra törekszenek,
  • önálló célmeghatározás,
  • működési folyamatokat változtatják.


A vállalkozás elemei: (meglévő és megszerezhető források)
    • Emberi tényező (emberi erőforrásnál a figyelem középpontjában a belső- és külső érintettek vannak).
Belső érintettek: tulajdonosok, alkalmazottak, menedzserek
Külső érintettek: fogyasztók, beszállítók, versenytársak
    • Befektetett eszközök (immateriális javak, tárgyieszközök, befektetett pénzügyi eszközök).
    • Forgóeszközök.
    • Információ (óriási jelentősége van az értékteremtésben).

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

20. A külkereskedelem fajtái, lehetőségei, veszélyei és korlátai

21. A valuta fogalma, főbb valutaformák és árfolyamuk

25. A pénzkereslet, a pénzkínálat, a pénzpiac egyensúlya